Czym jest efekt cappuccino?
Gdy we Włoszech zamiast lokalnej waluty przyjęto Euro, zmieniły się ceny.
Choć oficjalny kurs wymiany wynosił 1 euro za prawie 2.000 lir włoskich, to nie było to do końca wygodne dla sprzedawców.
Cappuccino, które można było kupić na każdym rogu kosztowało wcześniej 1.500 lir, co przekładało się na 77 euro centów. Niestety po przyjęciu waluty wspólnoty kawa kosztowała już 1 euro.
Cena na pierwszy rzut oka atrakcyjna, równa, nie trzeba wydawać reszty, wystarczy 1 moneta.
Rozwiązanie bez problemów…
Niestety, tylko dla sprzedawców. Dla klientów oznaczało to podwyżkę aż o 30%!
W całym kraju nastąpiła panika, bo Efekt cappuccino został oparty na postrzeganiu tanich usług i ogólnodostępnych towarów kupowanych bardzo często.
Skoro kawa zdrożała, to wszystko zdrożało! Włosi krzyczeli już “mamma mia!” nerwowo patrząc na ceny oliwy, pizzy i makaronu.
Okazało się, że ceny wcale tak drastycznie nie wzrosły, a całość wynikała z chciwości i cwaniactwa.